Európsky dopyt po nových elektrických autách zostáva vysoký
Tento rok Medzinárodná energetická agentúra (IEA) zverejnila svoju správu Global EV Outlook pod názvom „Pohyb smerom k zvýšenej cenovej dostupnosti“. Poznamenala: „Rýchly prechod na EV (elektrické vozidlá) si bude vyžadovať uvedenie na trh cenovo dostupnejších modelov. V minulom roku sa celosvetový predaj elektrických vozidiel priblížil k 14 miliónom, čo je nárast o 35 percent od roku 2022, čo predstavuje 20 percent predaja všetkých automobilov. Tri najlepšie trhy boli Čína (60 percent), Európa (menej ako 25 percent) a USA (10 percent). Jedno z troch áut predaných v Číne v minulom roku bolo EV, v porovnaní s každým piatym v Európe a jedným z 10 v USA Európa má ako konvenčný vedúci automobilový trh na svete obrovský priestor na rast v sektore EV.
Vývoj v oblasti elektrických vozidiel až do posledných rokov stagnoval v dôsledku rýchleho rastu ropného priemyslu a pomalého pokroku v technológii batérií. Po tom, čo medzinárodné spoločenstvo dosiahlo konsenzus v boji proti klimatickým zmenám, sa zníženie emisií uhlíka stalo ústredným bodom globálnej pozornosti a opatrení. EÚ si stanovila ambiciózne ciele pre zelenú transformáciu a vyhlásila, že do roku 2030 zníži čisté emisie skleníkových plynov aspoň o 55 percent. Znamená to rozsiahle úsilie vo všetkých sociálnych a ekonomických sférach, pričom automobilový priemysel má veľký význam.
Ako líder vo výrobe benzínových vozidiel bola Európa automobilovým trhom s prevahou ponuky, kde vývoj hybridných a elektrických vozidiel stagnuje. So svojou prevahou na automobilovom trhu zasvätili etablovaní výrobcovia automobilov v regióne svoje úsilie predovšetkým zvyšovaniu výkonu motora benzínových áut, zlepšovaniu ich vonkajšieho dizajnu a znižovaniu výrobných nákladov. Malý záujem sa prejavil o vývoj vozidiel s novou energiou (NEV), ktoré by konkurovali ich existujúcim radom benzínových modelov. Prechod na ekologické autá si preto vyžaduje zmenu na strane ponuky.
Naproti tomu čínsky priemysel NEV zaznamenal v posledných rokoch výrazný pokrok. Na pozadí kompletného výrobného systému a stúpajúceho dopytu medzi domácimi kupujúcimi si skupina čínskych výrobcov automobilov vytvorila medzeru na domácom trhu a získala si reputáciu na medzinárodnom trhu. V porovnaní s automobilmi so spaľovacím motorom majú NEV výhody menej zložitého výrobného procesu, užšej interakcie medzi výrobcami a spotrebiteľmi a rýchlejšej inovácie produktov. O ich rozvoji však rozhodujú aj náklady a národné podmienky. Rýchly rast v Číne je výsledkom jej vyspelej infraštruktúry a podporných politík. Napríklad rozšírenie nabíjacích zariadení v celej krajine výrazne znížilo náklady na vlastníctvo NEV a výrazne zlepšilo skúsenosti spotrebiteľov.
Stály a trvalo udržateľný rozvoj sektora novej energie je možný len vtedy, keď má krajina silné kapacity na technologické inovácie a výrobu a podporné služby. Ako kľúčový hráč v medzinárodnom automobilovom priemysle vybudovala Čína kompletný ekosystém výroby automobilov, ktorý zahŕňa autobatérie, skladovanie energie a internet vozidiel, čím položil pevný základ pre výrobu NEV. Táto situácia umožňuje úzku spoluprácu medzi domácimi spoločnosťami na rôznych miestach automobilových priemyselných reťazcov s cieľom uspokojiť rôznorodé potreby spotrebiteľov. Prilákalo aj zahraničných výrobcov automobilov, aby v Číne zriadili výskumné a vývojové centrá a továrne.
Nedávno niektorí politici a médiá v Európe a Spojených štátoch rozohrali takzvaný problém „nadmernej kapacity Číny“. Tvrdia, že dotácie čínskej vlády viedli k nadmernej kapacite v odvetví novej energie vrátane elektrických vozidiel, ktoré Čína dumpinguje v zámorí za nízke ceny, čo vedie k deformáciám trhu a poškodzuje ostatné ekonomiky. Minulý rok EÚ začala „antisubvenčné vyšetrovanie“ elektrických vozidiel pochádzajúcich z Číny.
Otázka výrobnej kapacity bola nastolená aj počas rokovaní medzi čínskym premiérom Li Qiangom a spolkovým kancelárom Nemecka Olafom Scholzom v apríli. Li povedal Scholzovi, že čínsky priemysel novej energie urobil pokrok skôr prostredníctvom sebazdokonaľovania a dostatočnej konkurencie na trhu ako vládnymi dotáciami. Vysokokvalitná výrobná kapacita, ktorú čínsky priemysel novej energie naďalej poskytuje, významne prispeje ku globálnemu zelenému rozvoju, dodal.
Rozvoj odvetvia NEV je stále v ranom štádiu a vyžaduje neustále investície do inovácií. Pri obchodných aktivitách inovátori často čelia vyšším rizikám, preto je pre nich rozumné očakávať vyššie výnosy a odmeny ako kompenzáciu. Čínski výrobcovia NEV sú odvážnymi inovátormi, ktorí prijali nové vývojové koncepcie a pokračovali v zlepšovaní výkonu a komfortných vlastností svojich áut, najmä pokiaľ ide o výdrž najazdených kilometrov a schopnosť vyrovnať sa s rôznymi typmi vozoviek a poveternostných podmienok. Tieto inovácie si získali uznanie európskych predajcov a spotrebiteľov. Ich spätná väzba ďalej urýchlila inovácie v sektore NEV. Keď čínske NEV vstupujú na viac zahraničných trhov, spotrebitelia majú väčšiu kontrolu nad vzťahom medzi ponukou a dopytom, čo núti týchto výrobcov automobilov, aby sa lepšie prispôsobili potrebám spotrebiteľov.
V Európe nie sú nákupy elektromobilov v dôsledku príjmového faktora a skúseností spotrebiteľov obzvlášť vysoké. Rozdiel vo vývoji medzi rôznymi krajinami v regióne si tiež vyžaduje úpravu výkonu EV pre rôzne trhy, čo je náročná úloha pre výrobcov automobilov. Z obáv z narušenia dodávateľského reťazca si mnohé európske krajiny zároveň stanovili odstránenie rizika za politickú prioritu. Aby sa znížilo riziko narušenia dodávateľského reťazca, mnohé spoločnosti zmenili svoju stratégiu zásob z nulových zásob na primerané nadmerné zásoby a udržateľné dodávky. Pre sektor NEV je potrebné vynaložiť úsilie na udržanie stabilnej ponuky.
Na splnenie požiadaviek trhu je životaschopným prístupom diverzifikácia dodávateľských kanálov a v tomto ohľade možno hľadať čínske spoločnosti NEV. Európska únia má vyššie štandardy na ochranu životného prostredia, ochranu súkromia, chemický obsah a ďalšie otázky. Čínske automobilky spĺňajúce tieto prísne požiadavky a vstup na európsky trh plne demonštrujú silu čínskych spoločností a vytvárajú puto spoločného záujmu medzi európskymi importérmi a čínskymi exportérmi.
Aby sa uľahčil rozvoj priemyslu NEV, európske krajiny by mali vytvoriť priaznivejšie prostredie pre všetky spoločnosti NEV, vrátane tých z Číny. V trhovom hospodárstve musia podniky vyvážiť výnosy a riziká vo svojich operáciách a zabezpečiť nákup a výrobu surovín na základe predpovedí ponuky a dopytu na plne konkurenčnom trhu. Hoci výrobcovia NEV dokážu rýchlejšie reagovať na vývoj trhu a rýchlo prispôsobiť výrobu vďaka technologickému pokroku a svojim skúsenostiam, schopnosť prispôsobiť sa dopytu je rozhodujúcim faktorom ziskovosti.
Európske krajiny majú dlhú tradíciu v presadzovaní otvorenosti a dodržiavania medzinárodných pravidiel. Ak všetky zainteresované strany v rámci priemyselného reťazca NEV dokážu zlepšiť spoluprácu s cieľom efektívne zosúladiť ponuku trhu s dopytom a znížiť oneskorenie alebo nepochopenie pri prenose informácií, riziko nesprávneho výpočtu trhu sa môže výrazne znížiť. Podľa svojich príslušných podmienok by európske krajiny mali primerane reagovať na vybudovanie priemyselného reťazca NEV, podporovať a chrániť inovácie, podporovať rozumné a efektívne prideľovanie príslušných zdrojov medzi Čínou a Európou, znižovať vládne zasahovanie do podnikových investícií a aktivít a vytvárať väčšiu spoluprácu. príležitosti pre malé a stredné podniky. Čína a Európa majú rozsiahle spoločné záujmy a obrovský priestor pre spoločný rozvoj v oblasti NEV.