Koniec lacného dovozu áut do Ruska: Aké zahraničné modely zmiznú z trhu?

Od 1. decembra 2025 sa v Rusku ruší zvýhodnený poplatok za recykláciu (tzv. "uplatnenie") pre vozidlá s motormi nad 160 koní. To zásadne mení situáciu na trhu s dovážanými automobilmi, pričom mnohé populárne modely sa stanú pre Rusov finančne nedostupnými. Odborníci predpovedajú, že toto opatrenie prakticky zlikviduje posledný kanál dovozu pre značky ako Toyota.
Namiesto doterajších 3,4 tisíc rubľov a 5,2 tisíc rubľov za autá do 3 rokov a staršie ako 3 roky budú súkromné osoby nútené zaplatiť milióny rubľov.
Ktoré modely boli žiadané a čo ich čaká?
Medzi jazdenými autami staršími ako tri roky boli v januári až septembri 2025 lídrami v dovoze do Ruska Hyundai Palisade, BMW radu 5, Subaru Levorg, Kia Sorento a Kia Carnival. Medzi novými autami (do troch rokov) Rusi najčastejšie dovážali prostredníctvom alternatívneho importu Geely Monjaro, Toyota RAV4, Toyota Highlander, BMW X3 a Geely Coolray, uviedol generálny riaditeľ analytickej agentúry "Avtostat" Sergej Celikov.
Po 1. decembri, keď sa výpočet recyklačného poplatku bude viazať nielen na objem motora, ale aj na výkon, sa dovoz mnohých z nich stane nevýhodným.
Preskúmali sme zoznam automobilov, ktoré boli v roku 2025 najpopulárnejšie u Rusov, a vypočítala, o koľko zdražejú s novými koeficientmi recyklačného poplatku.
Nové automobily
Crossover Geely Monjaro, ktorý sa za tri štvrťroky 2025 umiestnil na prvom mieste v objeme alternatívnych dodávok medzi autami do 3 rokov, zdraží pre Rusov s novým recyklačným poplatkom o impozantných 1,14 milióna rubľov. Aktualizované auto s turbomotorom 2.0 stojí v Číne 179,6 tisíc juanov (2,04 milióna rubľov) v maximálnej výbave. Pri jeho dovoze podľa nových pravidiel občan celkovo (spolu s clom a recyklačným poplatkom) zaplatí do štátnej kasy niečo menej ako 2 milióny rubľov. Avšak to je bez zohľadnenia nákladov na doručenie a vybavenie certifikátu o bezpečnosti konštrukcie vozidla (SBKTS), zariadenia ERA-GLONASS a bez započítania poplatkov za služby prekupníkov.
V konečnom dôsledku sa cena nového čínskeho crossoveru s doručením „na kľúč“ zvýši približne z 5 miliónov na 6,14 milióna rubľov.
Toyota RAV4
Za nový crossover Toyota RAV4 s motorom 2.0 bude musieť Rus od roku 2026 zaplatiť ďalších 900 tisíc „recyklačných“ rubľov. V Číne takéto auto s variátorom, pohonom všetkých kolies a motorom s výkonom 171 koní stojí minimálne 209,8 tisíc juanov (2,4 milióna rubľov). Podľa starých pravidiel stojí colné odbavenie s zvýhodneným recyklačným poplatkom za takéto auto 1,1 milióna rubľov, zatiaľ čo teraz bude súkromná osoba povinná zaplatiť len na clách a recyklačnom poplatku približne 2,5 milióna rubľov.
BMW X5
Ďalší bestseller paralelného dovozu, crossover BMW X5, bol podľa výsledkov troch štvrťrokov 2025 šiestym najobľúbenejším vozidlom medzi Rusmi. Od nového roka bude recyklačný poplatok za toto auto predstavovať 2,62 milióna rubľov oproti predchádzajúcemu zvýhodnenému poplatku 3,4 tisíc rubľov. S novým poplatkom a colným poplatkom za legalizáciu tohto automobilu v Rusku bude potrebné zaplatiť do štátnej kasy takmer 4 milióny rubľov oproti 1,3 milióna rubľov podľa starých pravidiel.
Jazdené autá
Medzi jazdenými automobilmi (staršími ako tri roky) je lídrom alternatívneho dovozu do Ruska crossover Hyundai Palisade, ale s novým recyklačným poplatkom sa jeho dovoz do Ruska stal nevýhodným, povedal pre "Gazeta.Ru" zakladateľ spoločnosti "RogovMobil" (zaoberajúcej sa dodávkami automobilov z Japonska a Južnej Kórey) Dmitrij Rogov. „Podľa všetkého bol cielený úder smerovaný práve na stredný cenový segment. Zdá sa, že autá s cenou 2-3 milióny rubľov sa nedotkli, rovnako ako autá s cenou od 5,5 milióna rubľov a viac. Čím vyššia cena, tým viac možností. Ale stred je úplne vyradený: Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Kia Carnival, Hyundai Palisade, Hyundai Tucson, Toyota RAV4, Toyota Highlander.“
„Uplatnenie“ je nastavené tak, že najmenšie zdraženie sa týka automobilov s motorom do 2 litrov, výkonom do 250 koní a vo veku do troch rokov,“ vymenoval Rogov.
Podľa jeho slov v prípade Hyundai Santa Fe zostanú pre dovoz vhodné len jeho benzínová verzia s motorom 2.0 z Číny a hybridná verzia s motorom 1.6 z Južnej Kórey: takéto auto bude stáť 5-5,5 milióna rubľov. Pritom ten istý crossover s dieselovým motorom 2.2, ktorý Rusi dovážali do krajiny vo veľkých množstvách, s novým recyklačným poplatkom zdraží dvojnásobne: z 3,5 milióna rubľov na 7 miliónov rubľov a stane sa pre dovoz neaktuálnym, uviedol expert. Hlavne do Ruska prichádzali SUV Land Cruiser a Land Cruiser Prado, crossovery RAV4 s výkonnejšími motormi a sedany Camry. Najviac stratí na tomto opatrení Toyota, ktorá tento rok niekoľko mesiacov patrí medzi desať lídrov v predaji. Myslím si, že s výpredajom zásob vypadne z prvej desiatky,“ poznamenáva Moiseev v rozhovore pre „Gazeta.Ru“.
Podľa jeho slov, medzi nečínskymi automobilmi u Hyundai a Kia pripadá 50% alternatívneho dovozu na menej výkonné automobily, na ktoré zostane zvýhodnený „uplatnenie“, u Mazdy, Volkswagenu a Škody – po 30%, a časť zákazníkov sa môže v budúcnosti preorientovať na ne.

