Do kín prichádza trochu iná zabíjačka. Český Mord zaujal už vo Varoch
Adam Martinec je začínajúci, no veľmi sľubný režisér, ktorému v susednom Česku predpovedajú veľkú tvorivú budúcnosť. Zaujal už prvým krátkym filmom Cukor a soľ, ktorý premiéroval na Medzinárodnom festivale v San Sebastiane. Jeho posledný krátky film Anatómia českého popoludnia získal cenu za Najlepší krátky film na Cenách českej filmovej kritiky a Českého leva za najlepší krátky film. A Martincov aktuálny celovečerný debut Mord, ktorý sa práve dostal do našich kín, mal premiéru v Hlavnej súťaži na Medzinárodnom filmovom festivale Karlovy Vary. Martinec tam zaň získal Zvláštne uznanie.
Film v krátkosti predstavujú vetou: rodinné stretnutie ako prasa! Ide v ňom totiž o každoročnú zabíjačku, ktorá sa koná v jednej rodine a jednej chalupe v odľahlej dedine v rovnako odľahlom Osoblažsku.
Do hlavnej roly Martinec obsadil svojho otca, Karla Martinca. Podobne ako ďalší účinkujúci je nehercom, a práve to snímke dodáva netradičný rozmer. Adam Martinec tento film nakrútil ako svoj absolventský na pražskej FAMU. Reflektuje v ňom svoje zážitky z detstva a dospievania na severnej Morave.
Zabíjačka sa koná každoročne v domove dôchodcov. Je to jediný deň v roku, keď sa celá rodina stretne, aby si zanadávala, pojedla, popila a jednoducho žila. Tento rok je však všetko inak. Starý otec sa od rána prechádza a nevie, ako povedať svojmu zaťovi Karlovi, že toto je posledná zabíjačka. Karlovej dcére Romane chýba matka a manželstvo jej sestry Lucie sa rozpadá.
Jej syn Dušan sa nevie orientovať v kolíziách mužského a ženského sveta, strýko Šupina od rána nebezpečne nasáva, mäsiar Tonda tají, že má mokré patróny a problémový sused spriada plány, ako sa pomstiť za svoj spackaný život. V priebehu takéhoto dňa sa preveruje odolnosť vzájomných väzieb, odhaľuje sa sila a krehkosť vzťahov formovaných tradíciou, láskou a nespravodlivosťou.
„Často sa na Osoblažsko vraciam. Je to fascinujúci ostrov uprostred ničoho, je tam ďaleko z Česka i z Poľska. Ľudia odtiaľ buď odchádzajú, alebo tam žijú celý život. Je to zabudnuté, ale krásne miesto, kde žijú krásni ľudia,“ povedal režisér, rodák z Krnova. Na margo nehercov povedal, že svojím prejavom dodávajú filmu autentickosť.
„Práve vďaka ich interakcii s hereckými profesionálmi môže vzniknúť magické momenty, ktoré nemožno ani napísať, ani naskúšať,“ myslí si režisér. „Tí, čo s nami do filmu išli, boli úžasní svojím nasadením. Robili všetko pre čo najlepší výsledok, a to bolo pre našu spoluprácu absolútne zásadné. Verili mi a ja som sa na nich mohol vždy spoľahnúť.“
Herec Aleš Bílík vyzdvihol ľudskosť a človečenstvo, ktoré sa do filmu dostali cez autentické príbehy. „A potom je tam výrazná téma odcudzenia. Odcudzenia, keď rodiny sa už dnes toľko neschádzajú k rituálom, akým je napríklad zabíjačka. Ale primárne je to o odcudzení vo vzťahoch. Manželov alebo partnerov. Detí a rodičov. Odcudzenie medzi kamarátmi alebo medzi susedmi.“
Podobne ho vníma aj herečka Karin Vápeničková Bílíková: „Mord je o vzťahoch. Mám pocit, že je to úplne presne napísané a že v tom každý spozná seba, svojho otca, kamaráta či súrodenca.“
zdroj: cinemart, filmnews, KinoHF, tcp, Partochina