Vojna o sviatočné klenoty vyvrcholila

Bratislava – Už dávno neplatí, že vianočné televízne programy sú predvídateľné a divák vie, na ktorej stanici nájde svoje obľúbené sviatočné filmy. Posledné roky sa scéna slovenských komerčných (aj verejnoprávnych) televízií zmenila na neľútostné bojové pole, kde sa nesúťaží len o exkluzívne seriály či reality šou, ale predovšetkým o nesmrteľné klenoty zlatého fondu českej a slovenskej kinematografie. Tento rok sa Markíza pustila do ofenzívy s cieľom získať späť dominantné postavenie vo vianočnom vysielaní, no aj keď jej zazvonil zvonček víťazstva pri jednom z najväčších titulov, k úplnému triumfu sa nedostala. Vieme, kto bude najbližšie roky ovládať štedrovečerný program a prečo sa o tieto filmy bojuje s takou intenzitou.
Koniec jednej éry: Ako sa Markíza ocitla v defenzíve
Dlhé roky bolo pravidlom, že Markíza, ako líder na trhu, držala práva na drvivú väčšinu sviatočných klasík pod svojimi krídlami. Vianoce bez Popolušky, Perinbaby či Pelíšok na Markíze boli nemysliteľné. Táto éra však definitívne skončila. Distribútori, uvedomujúc si enormnú hodnotu a divácky potenciál týchto titulov, začali meniť svoje modely predaja. Namiesto dlhodobých exkluzívnych zmlúv prišli transparentnejšie, no pre televízie omnoho náročnejšie formy súťaže – žreby a licitačné ponuky.
Pre Markízu to znamenalo tvrdú ranu. Prvé vážne straty prišli so zavedením žrebu českých klasík, kde historicky prvýkrát stratila svoju ikonickú Popolušku. Neskôr sa jej z obrazovky, ku všeobecnému prekvapeniu divákov, vytratili aj Pelíšky a kultová Perinbaba. Všetky tieto strategicky dôležité tituly skončili v rukách jej hlavného komerčného konkurenta, televízie Joj, ktorá tak mohla budovať svoju vlastnú "vianočnú značku".
Jojke však aktuálne viaceré licencie končia a Markíza vycítila príležitosť na revanš. S masívnymi finančnými zdrojmi a nekompromisnou snahou o znovuzískanie diváckej priazne sa pustila do boja. Kde to však nemá vo svojich rukách, tam závisí od šťastia. A to sa niekedy otočí chrbtom aj tomu najsilnejšiemu hráčovi.
České klasiky a lotéria osudu: STVR víťazí s Popoluškou!
Najvýznamnejšou časťou licenčného boja o české klasiky je už od roku 2016 žreb, ktorý spoločne organizujú Národní filmovy archiv a Státní fond kinematografie. Trojica najväčších televízií (Markíza, Joj, STVR) si raz ročne vyžrebuje poradie, v akom si môžu vyberať z ponuky filmov. Keďže najväčší záujem je dlhodobo o Tri oriešky pre Popolušku, víťaz žrebu (ten, kto vytiahne číslo jeden) si takmer s istotou vezme práve túto rozprávku, ktorá je symbolom Vianoc pre generácie Slovákov.
Pre Markízu je to už roky tvrdý oriešok. Podľa našich informácií žreb prebehol aj tento rok a šťastie sa usmialo na verejnoprávnu Slovenskú televíziu (STVR). Práve STVR si mala vytiahnuť "jednotku", čo jej zabezpečí odvysielanie Troch orieškov pre Popolušku na Štedrý deň v roku 2026. Pre Jednotku to bude už po tretí raz, čo sa k Popoluške dostane (predtým v rokoch 2022 a 2023).
Počas tohtoročných Vianoc, teda v roku 2025, si však Tri oriešky pre Popolušku ešte užije Jojka, ktorej licenčné práva platia aj na tento rok. Pre Joj to bude už štvrté vysielanie tejto klenoty (predtým 2017, 2019, 2021). Je zrejmé, že Popoluška sa stala putovným pohárom, ktorý rotuje medzi televíziami, čo pre diváka znamená potrebu sledovať programové zmeny.
A čo ostatné české klasiky z žrebu? Markíza síce bez Popolušky, no s úsmevom na tvári, získala práva na obľúbenú komédiu S tebou ma baví svet, ktorú zaradí do programu v rokoch 2025 aj 2026. Taktiež si poistila Pyšnú princeznú či Princ a Večernicu. Súčasťou jej sviatočného balíka bude aj prázdninová séria Slunce, seno,…, ktorú kedysi Joj presunula z letného obdobia do vianočného programu, čím jej pridala na sviatočnej atmosfére.
Jojka si na druhej strane, okrem Popolušky pre tento rok, poistila ďalšie silné vianočné tituly. V rokoch 2025 aj 2026 bude môcť odvysielať Princeznú so zlatou hviezdou či S čerty nejsou žerty. STVR si pre tento rok zabezpečila klasiky ako Bol raz jeden kráľ, Cisárov pekár a Pekárov cisár alebo Vesničko má středisková.
Slovenský filmový ústav a Perinbaba: Triumf Markízy!
Ak bol žreb českých klasík o šťastí, boj o slovenské klenoty pod záštitou Slovenského filmového ústavu (SFÚ) je o tvrdej finančnej súťaži. Od roku 2017 SFÚ pristupuje k súťaženiu formou zalepených obálok – uchádzači predložia cenové ponuky a najvyššia vyhráva. A tam, kde rozhoduje finančná sila, Markíza ukázala svoju dominanciu.
Suverénne najžiadanejšou rozprávkou v archíve SFÚ je, pochopiteľne, Perinbaba. Markíza ju držala prakticky od svojho vzniku v roku 1996 až do roku 2023, keď jej práva vypršali. Jojka vtedy, vďaka zavedeniu súťaženia, historicky prvýkrát získala Perinbabu pre roky 2024 a 2025. Pre vianočné vysielanie v roku 2025 ju tak ešte uvidíme na Jojke.
Ale potom prichádza zvrat! Markíza pre nasledovné dvojročné licenčné obdobie s Jojkou o zisk Perinbaby zabojovala s nevídanou razanciou. Podľa našich informácií šlo o jednu z najdramatickejších licitačných vojen. Markíza predložila Slovenskému filmovému ústavu cenovú ponuku v rekordnej výške 207-tisíc eur, čím licenčný poplatok oproti aktuálnemu obdobiu takmer zdvojnásobila! Jojka za dve vysielania Perinbaby zaplatila 121-tisíc eur. Tento strategický ťah sa Markíze vyplatil – Perinbaba sa tak na jej obrazovku vracia v rokoch 2026 a 2027.
Ide o obrovský symbolický aj programový triumf Markízy, ktorá dokázala preukázať, že je ochotná zaplatiť astronomické sumy za tituly, ktoré sú pre jej identitu a divácku základňu kľúčové. Návrat Perinbaby je nepochybne veľkou správou pre jej fanúšikov a posilnením pozície Markízy ako vianočného lídra, minimálne v slovenskej tvorbe.
Ďalšie slovenské klenoty: Markíza sa okrem Perinbaby dostala aj k ďalším popredným slovenským titulom. Po Jojke získala jednu z najsledovanejších slovenských rozprávok Kráľ Drozdia brada, ktorú odvysiela v rokoch 2025 aj 2026. Rovnako má na ďalšie dva roky k dispozícii klasiku Soľ nad zlato. Pre Vianoce 2025 si ešte poistila rozprávky Plavčík a Vratko, Popolvár najväčší na svete alebo Nebojsa.
STVR si pre tento rok zabezpečila rozprávky Falošný princ, Šípková Ruženka a až do Vianoc 2026 aj Mahulena, zlatá panna. Slovenská televízia má však tú obrovskú výhodu, že disponuje vlastným bohatým archívom na čele s Pávím pierkom, Sokoliarom Tomášom, Svákom Raganom, ako aj mnohými novými štedrovečernými rozprávkami, ktoré natočila v posledných 12 rokoch, čím si zabezpečuje istú mieru nezávislosti.
Pelíšky a archív Českej televízie: Jojka nepúšťa!
Poslednú porciu veľkých klasík ponúka Česká televízia (ČT). Tá svoje tituly dlho obchodovala bez súťaže, no vďaka silnému dopytu a eskalujúcej hodnote sa napokon ako posledná rozhodla pre model podobný Slovenskému filmovému ústavu – biding s najvyššou ponukou. Z jej archívu je roky najväčší záujem o kultové Pelíšky, ktoré taktiež kedysi bez prestávky držala na svojej obrazovke Markíza.
Prekvapenie prišlo v rokoch 2022 a 2023, kedy sa Česká televízia dohodla na zakúpení Pelíšok a ďalších obľúbených komédií Ako vytrhnúť veľrybe stoličku či Ako dostať otecka do polepšovne s Jojkou. Pre Markízu, ktorá o tieto filmy dlhodobo prejavuje eminentný záujem, to bola ďalšia strategická prehra.
Jojka však nepoľavuje. Podľa našich informácií vlastní vysielacie práva na Pelíšky nielen pre rok 2025, ale dokázala si ich uchrániť aj pre budúcoročné Vianoce 2026. To znamená, že aj napriek Markízy snahe a úspechu s Perinbabou, Pelíšky zostávajú pre ňu zatiaľ nedobytné. Joj tak naďalej drží silnú ruku v komediálnom žánri.
Pri prvom vysielaní na Jojke boli pritom Pelíšky štvrtým najsledovanejším titulom Vianoc (po Troch orieškoch pre Popolušku a nových rozprávkach Tri zlaté dukáty a Kľúč svätého Petra), čo len podčiarkuje ich nesmiernu divácku silu. Joj má zároveň naďalej poistené aj spomínané komédie Ako vytrhnúť veľrybe stoličku a Ako dostať otecka do polepšovne, odvysielať tiež má rozprávku Českej televízie O dvanástich mesiačikoch.
Boj o dušu Vianoc a prehnané sumy
Situácia na slovenskom televíznom trhu je jasná: boj o vianočné klasiky nebol nikdy intenzívnejší. Televízie si uvedomujú, že tieto filmy nie sú len programovou výplňou, ale doslova kotvami ich sviatočného vysielania. Prinášajú garantovanú sledovanosť, lojálnych divákov a v konečnom dôsledku aj lukratívne príjmy z reklamy.
Pre diváka je to dvojsečná zbraň. Na jednej strane môže byť rotácia klasík osviežujúca a prináša menšie prekvapenia. Na druhej strane to môže byť frustrujúce, ak si zvykol na konkrétny film na konkrétnej stanici. Musí si aktívne overovať program, čo nie je ideálne pre sviatočnú pohodu.
Pre Markízu je zisk Perinbaby kľúčovým víťazstvom a jasným signálom jej odhodlania. Po niekoľkých rokoch v defenzíve sa vracia do hry s veľkým B. Suma 207-tisíc eur za dvojročné práva na jednu rozprávku je bezprecedentná a ukazuje, akú hodnotu Markíza pripisuje symbolickým a divácky silným titulom. Je to investícia nielen do programu, ale aj do značky a nostalgie divákov. Neúspech s Popoluškou (kvôli žrebu) a Pelíškami (kvôli Jojke) síce bolí, no Markíza má aj tak silnú zostavu. Je zrejmé, že sa poučila z minulých strát.
Televízia Joj si aj napriek strate Perinbaby udržala veľmi silnú pozíciu. Jej schopnosť udržať si Pelíšky pre ďalšie roky a Popolušku pre rok 2025 svedčí o strategickom plánovaní a efektívnom nakladaní s licenčnými právami. Joj si tak naďalej buduje svoju vlastnú „vianočnú identitu“, ktorá sa už neopiera len o Popolušku, ale aj o silné české komédie a ďalšie rozprávky.
STVR, hoci nie je priamo v komerčnom boji, profituje z transparentných aukcií a má stabilnú pozíciu vďaka vlastnému archívu. Zisk Popolušky pre rok 2026 je pre ňu sladkým víťazstvom a dôkazom, že šťastie v žrebe je nepredvídateľná, no mocná karta.
Celkový trend smeruje k rastu licenčných poplatkov. Keď sú televízie ochotné platiť státisíce eur za práva na pár odvysielaní obľúbených klasík, signalizuje to obrovský komerčný potenciál týchto titulov. Nostalgia sa v televíznom biznise prekladá do vysokých finančných čiastok a marketingovej hodnoty.
Budúcnosť vianočného vysielania
Vianočné programové schémy pre najbližšie roky sú z veľkej časti dané. Diváci sa môžu tešiť na návrat Perinbaby na Markízu v rokoch 2026 a 2027, zatiaľ čo Popoluška bude putovať medzi Joj a STVR. Pelíšky si naďalej podrží Joj. Tento dynamický vývoj sľubuje, že vianočné vysielanie zostane súbojom o diváka, kde rozhodujú nielen rozprávky, ale aj programová stratégia a, v neposlednom rade, aj ochota siahnuť hlboko do vrecka. Pre nás, televíznych divákov, to znamená jediné: čakať, sledovať a užívať si sviatočné klenoty, nech už ich nájdeme na ktorejkoľvek obrazovke. Isté je, že o dušu slovenských Vianoc sa bude bojovať aj naďalej.

