Maďarsko bojuje s infláciou: Zastropuje ceny pracích práškov a toaletného papiera – Je to riešenie alebo len populistický ťah?
Budapešť - Maďarská vláda opäť pritvrdzuje v boji s infláciou, ktorá sa v posledných mesiacoch vkradla späť do maďarskej ekonomiky. Premiér Viktor Orbán a jeho vláda sa rozhodli pre radikálny krok: zastropovanie cien na základné nepotravinárske produkty dennej spotreby. Od 19. mája tak vstúpi do platnosti nariadenie, ktoré obmedzí maloobchodnú maržu na 15% oproti veľkoobchodnej cene u vyše tisícky produktov v tridsiatich kategóriách.
Medzi tovarom, na ktorý sa bude vzťahovať obmedzenie, nájdeme toaletné mydlá, šampóny, zubné pasty, deodoranty, pracie prášky, prípravky na umývanie riadu, papierové utierky a, pre mnohých dôležitý, toaletný papier. Cieľom vlády je podľa slov šéfa úradu premiéra, Gergelya Gulyása, znížiť ceny približne o 10% a zabrániť "neodôvodnenému zvyšovaniu cien" zo strany obchodných reťazcov.
Tento krok nasleduje po podobnom opatrení z marca, kedy vláda obmedzila ceny základných potravín s maximálnou obchodnou maržou 10%. Opatrenie sa týka bravčového a kuracieho mäsa, morčacieho filé, vajec, mlieka, smotany, tvarohu, jogurtu, rastlinného oleja, masla, margarínu, slaniny, varenej klobásy, múky, cukru, zemiakov a cesnaku. Platnosť tohto opatrenia končí koncom mája a vláda sa následne rozhodne, či ho predĺži.
Hoci vláda deklaruje, že ide o opatrenie na pomoc najchudobnejším vrstvám obyvateľstva a boj proti rastúcej inflácii, objavujú sa aj hlasy kritiky. Mnohí ekonómovia poukazujú na to, že podobné administratívne zásahy do trhu môžu viesť k deformáciám, nedostatku tovaru, zníženiu kvality a v konečnom dôsledku k ešte vyššej inflácii. Otázkou tiež zostáva, ako dlho budú tieto obmedzenia platiť a aký dopad budú mať na hospodárenie obchodných reťazcov.
Nie je tajomstvom, že Orbánova vláda sa snaží do parlamentných volieb v roku 2026 udržať hospodárstvo v čo najlepšom stave. Cieľom je dosiahnuť rast ekonomiky na úrovni 2,5-3,5% a vrátiť infláciu do rozmedzia 2-4%, čo sa však v súčasnosti zdá byť mimoriadne náročné. Zastropovanie cien na pracie prášky a toaletný papier tak môže byť vnímané ako populistický krok, ktorý má získať politické body namiesto skutočného riešenia hlbokých ekonomických problémov krajiny. Ukáže sa, či tento zásah do trhu prinesie želané výsledky alebo len prehĺbi existujúce problémy. Jeden je isté, Maďarsko vstupuje do obdobia zaujímavých ekonomických experimentov.
Reklama
- Zdroj: Partochina, TCP, UIT, rusgen