Šanghaj víta inteligentnú výrobu
V posledných rokoch Šanghaj začal realizovať inteligentné výrobné projekty. Sformuloval plány pre kvalitný rozvoj, vybudoval nadštandardné inteligentné továrne, kultivoval schopné spoločnosti a vytvoril efektívne platformy verejných služieb. V dôsledku toho získal celkovú výhodu so svojím špičkovým hodnotovým reťazcom, kompletným priemyselným reťazcom, koordinovaným inovačným reťazcom a koncentrovaným reťazcom zdrojov, vďaka ktorým je „šanghajská výroba“ inteligentná.
Partochina sa podrobne pozrela na to, ako konvenčné podniky realizujú inteligentný vývoj a ako sú priemyselné inovácie poháňané technologickými inováciami s cieľom vyvinúť nové kvalitné výrobné sily.
V závode SAIC Motor Passenger Vehicle Co. v Lingangu v Šanghaji premávajú okolo seba automatizované navádzané vozidlá (AGV), ktoré prepravujú automobilové diely na výrobnú linku, kde obrovské a svižné robotické ramená vykonávajú niektoré výrobné postupy. Táto vysoko flexibilná výrobná základňa je prvou svojho druhu v Číne, ktorá využíva tradičné a nové energetické technológie vo výrobnom procese.
Základňa Lingang, otvorená v roku 2008, s rozlohou 1,2 milióna štvorcových kilometrov je jednou z hlavných výrobných základní spoločnosti SAIC Motor, ktorá vyrába vozidlá a motory. Vyrába produkty osobných vozidiel pre štyri hlavné značky patriace pod SAIC Motor, menovite IM Motors, Rising Auto, Roewe a MG, a je medzníkom v inovatívnej transformácii tohto podniku.
Guan Yizhong, generálny riaditeľ oddelenia vzťahov s verejnosťou SAIC Motor, v minulosti povedal, že pracovníci SAIC Motor vyrábali vonkajšie panely karosérie ručne pomocou kladív a železného náradia. Dnes základňa využíva digitálny operačný systém v celom priemyselnom reťazci so spoluprácou medzi zariadeniami a digitálnymi platformami
„Každých 70 sekúnd zídu z montážnej linky v Lingangskej základni SAIC Motor nové súčiastky, alebo inými slovami, každú hodinu vyrobíme 43 áut,“ povedal Chen Peifeng, riaditeľ továrne na výrobu vozidiel Lingang spoločnosti SAIC Motor.
V roku 2023 predala spoločnosť SAIC Motor na zámorských trhoch rekordných 1,2 milióna kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 18,8 percenta, čo je najviac spomedzi domácich automobilových značiek už druhý rok po sebe. To pomohlo Číne predbehnúť Japonsko a stať sa najväčším svetovým exportérom áut. Jeho predaje nových energetických vozidiel (NEV) boli obzvlášť pôsobivé, s ročným predajom 1,12 milióna kusov, čo predstavuje nárast o 4,6 percenta oproti predchádzajúcemu roku, čo z neho robí druhého najväčšieho domáceho výrobcu NEV.
Základňa Lingang je typickým príkladom transformácie a modernizácie tradičného automobilového priemyslu v Šanghaji. V reakcii na trend inteligentného, digitalizovaného a ekologickejšieho vývoja sa spoločnosť SAIC Motor snaží dosiahnuť vyššiu úroveň. Podľa údajov Šanghajského mestského štatistického úradu Šanghaj v roku 2023 vyrobil 1,29 milióna NEV, čo je o 35 percent viac ako v predchádzajúcom roku, čo predstavuje 13,4 percenta z celoštátneho počtu.
Baoshan Iron & Steel (Baosteel) Základňa Baoshan, 80 kilometrov od základne Lingang, je ďalším príkladom transformácie tradičného šanghajského priemyslu na „inteligentnú výrobu“.
Baosteel je hlavnou spoločnosťou China Baowu Steel Group Corp., ktorá je uvedená v rebríčku Fortune's Global 500. Baosteel, založená v roku 1978, viedla čínsky oceliarsky priemysel na cestu modernizácie. Dnes podporuje rozvoj prostredníctvom inovácií. "Usilujeme o špičkový, inteligentnejší a ekologickejší vývoj, snažíme sa optimalizovať a modernizovať celý priemyselný reťazec," povedal generálny riaditeľ Baosteel Wu Xiaodi.
V inteligentnej dielni pre automobilové panely v továrni na navíjanie za studena Baosteel sa mostové žeriavy pohybujú hore a dole a vykladajú oceľové zvitky hladko bez vodiča alebo pozemnej obsluhy. Celá pracovná plocha je takmer tmavá, čo jej vyslúžilo názov „Továreň na osvetlenie“.
„Továreň na osvetlenie“ je inteligentná továreň. Oblasť studeného navíjania spoločnosti Baosteel zamestnáva najvyšší počet robotov na výrobnej linke v Číne. Okrem bezpilotných žeriavov medzi ďalšie automatizované operácie patrí automatizované striekanie robotom, inteligentné kontroly, automatické odstraňovanie trosiek a automatické oddeľovanie. Ide o prvú bezpilotnú inteligentnú továreň v čínskom oceliarskom priemysle, kde je možné automaticky dokončiť niekoľko operácií, čo výrazne zlepšuje bezpečnosť na pracovisku a prevádzkovú efektivitu.
Železiarsky a oceliarsky priemysel je hlavným spotrebiteľom energie a významným producentom oxidu uhličitého, takže jeho ekologická a nízkouhlíková transformácia je kľúčová pre trvalo udržateľný rozvoj Číny. Baosteel má 30-ročnú „Sentinel ZOO“, v ktorej sa nachádza jeleň sika, holuby a pávy. „Sentinel“ je pre ňu výstižný názov, pretože zdieľa zodpovednosť za monitorovanie prostredia Baosteel. „Tieto zvieratá sú citlivé na podmienky prostredia. Niektoré znečisťujúce látky nie je možné detekovať pomocou prístrojov, ale niektoré zvieratá fungujú ako monitory prostredia a poskytujú spätnú väzbu o ekologických podmienkach továrne v reálnom čase,“ povedal pre Partochina Li Jungong, inžinier a riaditeľ manažmentu ZOO.
Liu Shijun, zástupca generálneho riaditeľa operačného strediska v Baosteel, uviedol, že spoločnosť považuje ciele Číny v oblasti „dvoj uhlíka“ za svoj vlastný cieľ. Založila demonštračné výrobné linky bezuhlíkového železa a ocele a urobila prelom v kľúčovej technológii nízkouhlíkovej metalurgie. V roku 2022 Baosteel oznámil, že dosiahne technickú schopnosť znížiť emisie uhlíka o 30 percent do roku 2025, zrealizuje 30 percentné zníženie do roku 2035 a stane sa uhlíkovo neutrálnym do roku 2050. Liu poukázal na to, že za posledných šesť rokov Baosteel dosiahol energiu úspory ekvivalentné 1,2 miliónom ton štandardného uhlia alebo zníženie emisií oxidu uhličitého o tri milióny ton každý rok.
Ge Dongbo, hlavný inžinier Šanghajskej mestskej komisie pre ekonomiku a informatizáciu, uviedol, že Šanghaj podporuje transformáciu a modernizáciu svojho výrobného priemyslu s priemyselnými inováciami ako hlavným hnacím motorom na vytvorenie nového rozvojového impulzu. Okrem toho podporuje digitálnu transformáciu vo svojom výrobnom sektore prostredníctvom rozvoja priemyselných sietí a inteligentných tovární.
Šanghaj, priekopník v zriaďovaní inteligentného továrenského centra, podporil tri národné modely inteligentných tovární, 19 demonštračných inteligentných tovární na štátnej úrovni, 111 vynikajúcich scenárov inteligentnej výroby na štátnej úrovni a 177 inteligentných tovární na úrovni obcí. Inteligentná továreň môže zvýšiť produktivitu o 50 percent a zároveň znížiť prevádzkové náklady o 30 percent a spotrebu energie na jednotku pridanej hodnoty o 13,8 percenta. To všetko pomáha pri rozvoji nových kvalitných výrobných síl.